یاتاقان

سه شنبه 30 آذر 1400
21:22
rahmani

هر چیزی که بتوان آن را ماشین نامید، همواره یاتاقان‌ها را در خود جای می‌دهد. بلبرینگ ها باید نیازهای مختلفی را برآورده سازند و در پاسخ به این امر دائماً تکامل می یابند.

بلبرینگ شیار عمیق:
بلبرینگ شیار عمیق:

(1) این پرکاربردترین یاتاقان در جهان است.

یاتاقان توپ رانش زاویه ای:
یاتاقان توپ رانش زاویه ای:

(2) در این نوع، عنصر نورد با زاویه تماس با راهروهای حلقه داخلی و خارجی برخورد می کند. این بلبرینگ می تواند بارهای شعاعی و محوری را حمل کند.

بلبرینگ تراست:
بلبرینگ تراست:

(3) بلبرینگ های تراست قادر به حمل بار در جهت محوری (بارهای محوری) هستند. آنها می توانند بارهای سنگین را تحمل کنند.

رولبرینگ استوانه ای:
رولبرینگ استوانه ای:

(4) عناصر نورد از نوع غلتکی استوانه ای هستند.

رولبرینگ استوانه ای:
رولبرینگ استوانه ای:

(5) در اینجا نیز عناصر نورد از نوع غلتکی استوانه ای هستند. اما در این مثال شکل قفس با شکل (4) متفاوت است.

بلبرینگ غلتکی مخروطی:
بلبرینگ غلتکی مخروطی:

(6) عناصر نورد از نوع غلتکی مخروطی هستند. از آنجایی که غلتک ها مخروطی هستند، این بلبرینگ قادر به حمل بارهای محوری و شعاعی ترکیبی است.

بلبرینگ غلتکی خود تراز:
بلبرینگ غلتکی خود تراز:

(7) این یاتاقان دارای یک عملکرد تراز خودکار برای جبران ناهماهنگی های کوچک بین حلقه های داخلی و خارجی در حین کار است.

یاتاقان سوزنی تراست:
یاتاقان سوزنی تراست:

(8) این بلبرینگ bearing در قطعاتی مانند کمپرسورهایی که هوا را در واحدهای تهویه مطبوع خودرو تحویل می دهند استفاده می شود.

قفس و غلتک:
قفس و غلتک:

(9) این یکی از چندین نوع بلبرینگ است که در گیربکس های دستی وسایل نقلیه استفاده می شود. لازم است دوام بالایی داشته باشد.

برو به بالا
دنیای شگفت انگیز بلبرینگ ها
اندازه از 2 میلی متر تا 6 متر متغیر است
اندازه از 2 میلی متر تا 6 متر متغیر است
بلبرینگ‌ها در همه اندازه‌ها وجود دارند: کوچک‌ترین یاتاقان‌های مینیاتوری جهان دارای قطر داخلی 0.6 میلی‌متر، قطر بیرونی 2.0 میلی‌متر و عرض 0.8 میلی‌متر هستند. آنها در موتورهای فوق فشرده استفاده می شوند. در سمت دیگر، یاتاقان هایی با قطر بیرونی 6 متر وجود دارد که بیش از 15 تن وزن دارند. این دستگاه‌ها در ماشین‌های حفاری غول‌پیکر که تونل‌هایی حفر می‌کنند، استفاده می‌شوند، مانند تونل یورو که فرانسه و بریتانیا را زیر تنگه دوور به هم متصل می‌کند.
400000 انقلاب در یک دقیقه
400000 انقلاب در یک دقیقه
بلبرینگ هایی که می توانند با سرعت فوق العاده بالا بچرخند در مته های دندانپزشکی استفاده می شوند. این مته ها دارای دو یاتاقان با دقت فوق العاده بالا با قطر داخلی 3.0 میلی متر، قطر خارجی 6.0 میلی متر و عرض 2.0 میلی متر و یاتاقان های توپ با قطر 1.0 میلی متر هستند. بلبرینگ ها با سرعت خیره کننده 400000 دور در دقیقه می چرخند. این سرعت فوق العاده بالا، همراه با چرخش بسیار دقیق، تقریباً لرزش دریل دندان را از بین می برد و به ارائه درمان ایمن و راحت دندان کمک می کند.
توپ با سرعت 160 متر در ثانیه می چرخد
این یاتاقان ها در محور اصلی موتور جت V2500 در هواپیماهای مسافربری بین المللی استفاده می شوند. عناصر غلتشی در این بلبرینگ با سرعت 160 متر بر ثانیه می چرخند. این معادل 580 کیلومتر در ساعت است. دفعه بعد که پرواز می کنید می توانید استراحت کنید زیرا این بلبرینگ های با کارایی بالا و سرعت بالا از عملکرد سریع، قدرتمند و طولانی موتورهای جت پشتیبانی می کنند.

لرزش کمتر از 100 نانومتر
اغراق نیست اگر بگوییم که دقت ماشین آلات با دقت چرخش بلبرینگ ها تعیین می شود. یک یاتاقان از هر انتهای محور چرخش پشتیبانی می کند. اگر خروجی بزرگی از مرکز آن محور وجود داشته باشد، نمی توان انتظار داشت که دستگاه با عملکرد بالا کار کند. انحراف از محور مرکزی دستگاه حافظه خارجی کامپیوتر (درایو دیسک سخت) که از بلبرینگ‌های بسیار دقیق استفاده می‌کند کمتر از 100 نانومتر است (1 نانومتر یک میلیاردم متر است). چیزی که این دقت فوق العاده بالا را تعیین می کند، دقت عناصر نورد مانند توپ و غلتک است.

15 سال در فضا
بلبرینگ ها نیز برای توسعه فضا ضروری هستند. اطلاعاتی مانند گزارش های آب و هوا، داده های پخش ماهواره و داده های موقعیت یابی ناوبری خودرو از ماهواره هایی که به دور زمین می چرخند به دست ما می رسد. این ماهواره ها دارای تجهیزاتی هستند که به عنوان فلایویل شناخته می شود که آنها را در موقعیت و جهت گیری صحیح نگه می دارد. این فلایویل از بلبرینگ هایی با دقت فوق العاده بالا استفاده می کند. چنین بلبرینگ هایی در 15 سال گذشته صبورانه در فضا می چرخند!

از منفی 253 درجه تا مثبت 500 درجه
یاتاقان‌هایی که در سردترین دماها استفاده می‌شوند، یاتاقان‌هایی هستند که در پمپ‌های سوخت مایع موشک‌های فضایی گنجانده شده‌اند و در هیدروژن مایع با دمای ۲۵۳- درجه سانتی‌گراد می‌چرخند. بلبرینگ های با کارایی بالا مورد استفاده در اسکنرهای سی تی در زمینه خدمات پزشکی. حتی در یک لوله خلاء که در آن اشعه ایکس تولید می شود و دما به 300 تا 500 درجه سانتیگراد می رسد، بلبرینگ ها به چرخش خود ادامه می دهند و به ما کمک می کنند تا سلامت خود را حفظ کنیم.



[ بازدید : 3 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مقاله است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]