اشکال و علل خرابی بلبرینگ ها

دوشنبه 19 مهر 1400
11:51
rahmani

اشکال و علل خرابی بلبرینگ

1. شکست خستگی تماس

خرابی خستگی تماسی به خرابی سطح کار یاتاقان در اثر تنش متناوب اشاره دارد. ایجاد خستگی ناشی از تماس در سطح کار یاتاقان رخ می دهد و اغلب با ترک های خستگی همراه است. ابتدا از حداکثر تنش برشی متناوب در زیر سطح تماس بوجود می آید و سپس به سطح منبسط می شود تا شکل های مختلف لایه برداری مانند گودال یا حفره ایجاد شود. لایه برداری به قطعات کوچک را لایه برداری سطحی می گویند. به دلیل گسترش تدریجی سطح لایه برداری ، اغلب به لایه عمیق متورم می شود و لایه برداری عمیقی ایجاد می کند. سوختگی عمیق منبع خستگی ناشی از شکست خستگی ناشی از تماس است.

2. شکست در پوشیدن

خرابی سایش به خرابی ناشی از سایش مداوم فلز در سطح کار به دلیل اصطکاک کشویی نسبی بین سطوح اشاره دارد. سایش مداوم به تدریج به قطعات یاتاقان آسیب می رساند و در نهایت منجر به کاهش دقت ابعاد بلبرینگ و سایر مشکلات مرتبط می شود. سایش ممکن است بر تغییر شکل ، افزایش فاصله مناسب و تغییر سطح کار تأثیر بگذارد ، که ممکن است بر روان کننده تأثیر بگذارد یا باعث آلودگی آن تا حدی شود ، که منجر به از بین رفتن کامل عملکرد روغن کاری می شود و در نتیجه از دست دادن دقت چرخش بلبرینگ و خرابی عملکرد عادی. خرابی سایش یکی از حالتهای متداول خرابی انواع مختلف بلبرینگ است. با توجه به فرم سایش ، معمولاً می توان آن را به رایج ترین سایش ساینده و سایش چسبی تقسیم کرد.

سایش سایشی به سایش ناشی از مواد خارجی بین سطح کار یاتاقان ، ذرات سخت یا مواد خارجی سخت یا زباله های سایش سطح فلز و حرکت نسبی سطح تماس اشاره دارد. اغلب باعث ایجاد خراش هایی مانند شیار در سطح کار یاتاقان می شود. ذرات سخت یا اجسام خارجی ممکن است از داخل موتور اصلی یا سایر قسمتهای مجاور سیستم اصلی موتور خارج شده و توسط محیط روان کننده به بلبرینگ ارسال شوند. سایش چسبی به نیروی ناهموار در سطح اصطکاک ناشی از برآمدگی های ریز یا اجسام خارجی در سطح اصطکاک اطلاق می شود. هنگامی که شرایط روانکاری به شدت خراب می شود ، اصطکاک موضعی باعث ایجاد گرما می شود که به راحتی می تواند باعث تغییر شکل موضعی سطح اصطکاک و اصطکاک قابل توجه شود. جوشکاری میکرو. در این زمان ، فلز سطح ممکن است تا حدی ذوب شود و نیروی وارد شده بر سطح تماس ، مفصل اصطکاکی جوش داده شده محلی را از زیر لایه جدا کرده و تغییر شکل پلاستیک را افزایش می دهد. چرخه چسبندگی-پارگی-چسبندگی سایش چسبندگی را تشکیل می دهد. به طور کلی ، سایش جزئی چسب را سایش و سایش شدید چسبنده را نیش می گویند.

اشکال و علل خرابی بلبرینگ

3. شکست شکستگی

دلایل اصلی خرابی بلبرینگ نقص و اضافه بار است. هنگامی که بار خارجی از حد مقاومت مواد فراتر می رود و قطعه می شکند ، به آن شکستگی اضافه بار می گویند. علت اصلی اضافه بار خرابی ناگهانی میزبان یا نصب نادرست است. هنگام برخورد بیش از حد یا ارتعاش شدید ، نقص هایی مانند ریزترک ها ، سوراخ های جمع شدگی ، حباب ها ، اجسام خارجی بزرگ ، بافت های بیش از حد گرم و سوختگی موضعی قطعات یاتاقان نیز می تواند باعث شکستگی در نقص شود که به آن شکستگی نقص می گویند. لازم به ذکر است که در فرآیند تولید بلبرینگ ، بازرسی مجدد مواد اولیه ، کنترل کیفیت آهنگری و عملیات حرارتی و کنترل فرآیند پردازش می تواند برای تجزیه و تحلیل صحیح وجود پدیده فوق استفاده شود. به عیوب ذکر شده در ابزار باید در آینده کنترل شوند. اما به طور کلی ، بیشتر خرابی های شکستگی بلبرینگ خرابی های اضافه بار است.

4. شکست تغییرات ترخیص کالا از گمرک

هنگامی که یاتاقان در حال کار است ، به دلیل تأثیر عوامل خارجی یا داخلی ، ترخیص اولیه مناسب تغییر می کند ، دقت کاهش می یابد و حتی "تشنج" را شکست تغییر ترخیص می گویند. دلایل اصلی شکست تغییر شکاف عوامل خارجی مانند تداخل بیش از حد ، نصب نامناسب ، انبساط ناشی از افزایش دما ، اضافه بار لحظه ای و غیره و همچنین عوامل داخلی مانند آستنیت باقی مانده و تنش باقیمانده در حالت ناپایدار است.



[ بازدید : 4 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مقاله است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]