کاربرد بلبرینگ چرخ

يکشنبه 23 آبان 1400
18:26
rahmani

چرخ‌های دوچرخه یا وسیله نقلیه آزادانه حرکت می‌کنند، زیرا توسط حلقه‌ای حاوی بلبرینگ‌ها bearings از محور چرخ جدا می‌شوند. ناگفته نماند که چرخ به راحتی می‌چرخد، زیرا بلبرینگ‌ها دقیقاً بین محور و توپی چرخ قرار می‌گیرند و فضایی برای حرکت و البته چرخش ندارند. این چرخش است که سایش را به حداقل می رساند و در نتیجه چرخ را نرم می چرخاند. هنگامی که صحبت از رانش و بارهای شعاعی در کاربردهای جزئی می شود، بلبرینگ ها رایج ترین عناصر مکانیکی هستند که به کار می روند. یاتاقان های توپ بهتر است برای کاهش اصطکاک دورانی در حین تحمل بارها استفاده شوند.

رایج ترین بلبرینگ ها شامل تماس زاویه ای، شیار عمیق و محوری هستند. آنها از مواد مختلف متعددی مانند فولاد ضد زنگ، فولاد کروم و گاهی سرامیک تکمیل می شوند. بلبرینگ های محوری از مسابقات پهلو به پهلو برای انتقال مستقیم بار استفاده می کنند. بلبرینگ تماس زاویه ای معمولاً برای تحمل بارهای ترکیبی در هر دو جهت محوری و شعاعی استفاده می شود. یاتاقان های شیار عمیق به دلیل اندازه گیری های مسابقه ای که روی توپ های یاتاقان در داخل قرار دارند، قادر به تحمل بارهای بالاتر هستند.


طبقه بندی یاتاقان های توپ بر اساس به علاوه توانایی های حمل بار


بلبرینگ ها به طور مشخص به سه طبقه بندی کلی شامل جهت وزن هایی که قرار است با آنها برخورد کنند (محوری، شعاعی یا ادغام هر بار به ترتیب) دسته بندی می شوند:


- یاتاقان‌های توپ رانش - عمدتاً بارهای محوری


- بلبرینگ شعاعی - بار اصلی شعاعی


- بلبرینگ تماس زاویه ای - مخلوطی از بارهای محوری و شعاعی


هر بلبرینگی یک بلبرینگ "شعاعی" نیست


اکثر عناصر بلبرینگ را بلبرینگ های شعاعی تشکیل می دهند. با این حال، انواع دیگری از یاتاقان ها وجود دارند که از توپ ها به عنوان اجزای غلتشی خود استفاده می کنند که به عنوان بلبرینگ های "شعاعی" طبقه بندی نمی شوند. اینها عبارتند از:


بلبرینگ راه خطی


بلبرینگ بوشینگ خطی


هدف از ارجاعات بلبرینگ و بلبرینگ


هدف اصلی یک بلبرینگ کاهش اصطکاک در یک محور چرخشی است - به عنوان مثال، بین یک محور بی حرکت و یک جزء (مانند یک چرخ) که حول آن محور می چرخد. هر چه هندسه داخلی یک یاتاقان دقیق تر باشد، اصطکاک کمتری خواهد داشت. اصطکاک نیز باید تحت تأثیر سرعت چرخش، بار، روانکاری و سایر مسائل باشد. روانکاری یک موضوع مهم و موضوعی در نوع خود است. همچنین بلبرینگ های دقیق، یاتاقان های دقیق باید به عنوان مثال دارای رتبه بندی ABEC باشند.


بلبرینگ های اولیه باید از بارهای محوری و شعاعی مراقبت کنند. با این حال، از آنجایی که نقطه تماس با مسیرهای مسابقه و توپ ها کوچک هستند، فشار قابل توجهی ایجاد می شود. در نتیجه بارها باید محدود شوند تا از تخریب در مسیرهای مسابقه یا توپ جلوگیری شود. در نتیجه بلبرینگ‌ها به خوبی با کاربردهای بار پایین‌تر مطابقت دارند. با این حال، طرح های بلبرینگ فرم غلتکی بر چنین محدودیت هایی غلبه می کنند. بلبرینگ‌ها کوچک هستند، اما یکی از حیاتی‌ترین مکانیسم‌های تنوع وسایل مورد استفاده روزمره - از وسایل نقلیه و دوچرخه گرفته تا ماشین‌آلات صنعتی و تجهیزات مزرعه. این دستگاه‌ها برای کاهش اصطکاک به معنای کارکرد نرم برای ماشین‌های جهان است.

سایت منبع


[ بازدید : 12 ]
تمامی حقوق این وب سایت متعلق به مقاله است. | طراح قالب avazak.ir| با قدرت tinablog.ir
ساخت وبلاگ
اخبار فیلم و سریال مهاجرت به کانادا از طریق کار بوتاکس مجله گويا آی‌ تی مجله مایکت
بستن تبلیغات [x]